Login

Forgot Password

Journal list

Volume List
Search By : Author Keyword Publication Date Volume

Akhbar Melayu dan Isu Ekonomi Masyarakat Melayu Dekad 1930-an

A Rahman Tang Abdullah, Abdul Rashid Salleh

Volume : Edisi Khas (Konvokesyen ke-17 UMS) 2015

Publication Date : 2015-10-20

Keywords :

Abstract :

Download Hit : 2256

More Info | Full Paper


Teori Penentuan Agenda dan Pemilihan Berita Buruh Kanak-Kanak: Satu Kajian Rintis dalam Akhbar Terpilih di Malaysia

Norhuda Salleh, Dzurizah Ibrahim

Volume : Edisi Khas (Konvokesyen ke-17 UMS) 2015

Publication Date : 2015-10-20

Keywords : penentuan agenda, buruh kanak-kanak, media, analisis kandungan

Abstract : Kanak-kanak merupakan generasi yang akan mencorakkan masa depan sesebuah negara. Sehubungan itu, kerajaan Malaysia telah mengambil pelbagai langkah bagi memastikan kanak-kanak mendapatkan hak yang sewajarnya. Paling utama ialah hak kepada akses pendidikan yang merupakan salah satu agenda dalam Program Transformasi Kerajaan 1.0. Walau bagaimanapun masih ada pihak yang tidak bertanggungjawab mengeksploitasi kanak-kanak untuk dijadikan sebagai buruh. Agak mengejutkan apabila Malaysia dilabel sebagai salah sebuah negara yang berpotensi dalam aktiviti buruh kanak-kanak. Hal ini sebagaimana yang dilaporkan oleh Maplecroft, sebuah agensi bebas mengenai penggunaan buruh kanak-kanak yang berpangkalan di United Kingdom. Kajian ini merupakan kajian rintis untuk mengenal pasti pemaparan berita buruh kanak-kanak dalam akhbar terpilih. Analisa data dilakukan bagi tempoh sepuluh tahun (2005-2013). Data diperoleh melalui pangkalan data Utusan Malaysia dan juga Bernama. Hasil kajian menunjukkan Kosmo! lebih melaporkan berita berkaitan buruh kanak-kanak berbanding Utusan Malaysia. Pelaporan berita buruh kanak-kanak melibatkan negara luar adalah tinggi berbanding dalam Malaysia.

Download Hit : 8855

More Info | Full Paper


Keberkesanan Mata Pelajaran Sejarah dalam Membina Etos Bangsa Generasi Muda di Malaysia

Mansor Mohd. Noor, Khairul Ghufran B. Kaspin

Volume : Edisi Khas (Konvokesyen ke-17 UMS) 2015

Publication Date : 2015-10-20

Keywords : Mata pelajaran sejarah, etos bangsa, etnik dan sejarah negara

Abstract : Objektif utama kajian ini adalah untuk mengenal pasti keberkesanan mata pelajaran sejarah dalam membina etos bangsa generasi muda di Malaysia mengenal pasti faktor-faktor yang mempengaruhi pelajar terhadap kefahaman mereka tentang sejarah negara. Dari segi metodologi, kajian ini menggunakan kajian tinjauan sebagai reka bentuk kajian. Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dipilih sebagai lokasi kajian. Pemilihan responden pula adalah seramai 400 ratus pelajar yang dipilih secara rawak dari empat fakulti terpilih yang dikategorikan sebagai fakulti A, B, C, dan D. Setiap 100 orang responden dipilih dari setiap fakulti dan pemilihan responden dikategorikan mengikut etnik masingmasing seperti Melayu, Bumiputera Sabah, Bumiputera Sarawak, Cina dan India. Kaedah kajian kuantitatif digunakan dalam kajian ini dengan menggunakan borang soal selidik. Data dan analisis kajian ini dinilai dan disemak terlebih dahulu oleh pakar yang terdiri dari individu yang berkelulusan Ijazah Kedoktoran dan mempunyai gelaran Professor dan Professor Madya. Data kajian yang diperolehi dihurai dalam bentuk peratus dan analisis varians. Dari segi peratus, hasil kajian yang diperolehi mendapati responden tanpa mengira etnik yang terlibat dalam kajian ini mencatat peratus melebihi 50% untuk kesemua bahagian. Untuk bahagian rangkuman isi kandungan buku teks dan konsep negara idaman, etnik Melayu, Bumiputera Sabah dan Sarawak telah mencatat keputusan melebihi 60%. Manakala untuk bahagian konsep etos bangsa, responden tanpa mengira etnik telah mencatat keputusan melebihi 75%. Dari segi analisis varians, kajian ini juga mendapati bahawa faktor-faktor seperti etnik dan agama menunjukkan perbezaan yang signifikan kepada responden dalam memberi maklum balas mengenai keberkesanan mata pelajaran sejarah dalam membina etos bangsa dalam kalangan generasi muda. Manakala faktor-faktor seperti jantina, tahun pengajian dan fakulti pula tidak menunjukkan perbezaan yang signifikan. Justeru, berdasarkan hasil dapatan kajian ini, tahap keberkesanan mata pelajaran sejarah dalam membina etos bangsa generasi muda di Malaysia adalah baik. Namun, hasil dapatan yang diperolehi ini perlu ditingkatkan lagi dari masa ke semasa, terutamanya dari segi kefahaman terhadap isi kandungan buku teks sejarah agar minda generasi muda terus terbina dengan kukuh terhadap kefahaman mereka tentang sejarah negara. Ditambah lagi dengan komposisi penduduk di Malaysia yang berbilang etnik.

Download Hit : 0

More Info | Full Paper


Sifat dan motivasi penontonon filem dalam kalangan penonton filem di Malaysia

Ubong Imang

Volume : Edisi Khas (Konvokesyen ke-17 UMS) 2015

Publication Date : 2015-10-20

Keywords : Penontonan filem, sifat dan motivasi, filem

Abstract : Bilangan penontonan filem khususnya penontonan di pawagam di Malaysia telah meningkat dengan pesat sekali. Misalnya pada tahun 2005, bilangan penontonan filem di pawagam mencecah angka 25.92 juta dan, pada tahun 2014, bilangan ini telah meningkat lebih dari sekali ganda iaitu, kepada 61.80 juta (www.finas.gov.my). Terdapat banyak faktor yang menyumbang kepada peningkatan bilangan penontonan filem di Malaysia. Antaranya ialah faktor kepesatan kemajuan industri perfileman sejagat, perubahan gaya hidup masyarakat dan pertumbuhan pesat ekonomi negara yang menyumbang kepada peningkatan keupayaan berbelanja khususnya untuk aktiviti hiburan dalam kalangan penduduk di Malaysia. Bagi tujuan pemasaran filem khususnya filem tempatan, adalah penting untuk mengetahui dan mengambilkira sifat dan motivasi penontanan filem dalam kalangan penonton. Sehubungan itu, artikel ini bertujuan untuk mengenalpasti dan menilai sifat dan motivasi penontonon filem di Malaysia dengan memberi fokus kepada perbezaan dan persamaannya di antara penonton filem tegar dan penonton filem tidak tegar. Dua persoalan utama yang ingin dikupas melalui artikel ini. Pertama, adakah wujud perbezaan kecenderungan sifat dan motivasi penontonan di antara kumpulan responden yang dikaji? Kedua, sekiranya ada, apakah implikasinya kepada pemasaran industri filem tempatan? Borang soal selidik digunakan sebagai instrumen kajian. Sebanyak 1337 borang soal selidik telah berjaya diedarkan dalam kalangan pengunjung pawagam yang dipilih secara rawak di tujuh bandar iaitu, Kota Kinabalu, Kuching, Johor Bahru, Kuala Lumpur, Klang, Kuantan dan Alor Setar. Dapatan kajian mendapati, perbezaan sifat dan motivasi penontonan filem yang ketara di antara kumpulan responden yang dikaji adalah dalam tiga aspek iaitu medium penontonan, faktor dorongan penontonan dan jenis filem yang diminati.

Download Hit : 3188

More Info | Full Paper


Investigating a Telecenter’contribution to Community Economic Development: An Experience of Buayan, Sabah Malaysia

Gusni Saat, Gary Loh Chee Wyai

Volume : Edisi Khas (Konvokesyen ke-17 UMS) 2015

Publication Date : 2015-10-20

Keywords : development, indigenous community, telecentre

Abstract : eBuayan is one of the community telecentre established by ISITI-CoERI, is started to serve the community in 2009 with two main objectives to be reached, (i) to bridge digital divide between rural and urban inhabitants; and (ii) to promote economic development of the communities. The first objective is the prerequisite to achieve the second objective. A pertinent question is to what extent the telecentre was served as a catalyst for socio-economic development of concerning community? Investigating such question means the paper uncovered issues that constrained the the role of the telecentre as instruments to upgrade economic development of the community. The aim of this paper is to investigate and discuss the eBuayan achievement based on it objectives. Based on a constructed conceptual framework of “informative and marketing community” issues underscored the effectiveness of the telecentre in struggling it objectives are discussed. This paper argued that the dialectic relationship between community informative domain and community marketing domain in order to achieve eBuayan objectives were remain less successful. Local products that can be promoted through the telecentre by using the internet were yet to be developed by the community. It was due to the following factors: (i) the community members were ignorance about how to market their local products via the telecentre; and (ii) a potential local products that can be marketing via the internet is remained not been developed; (iii) the informations circulation on internet marketing within the community nationally and globally were remain too small. The first and second issues were resulted by less participation among the community’s member to the telecentre project. With regards to the third issue, it was due to the users were limited to a small numbers of youths with no regular usage. Inability the community to utilise the telecenter as the marketing means because it is a new innovation for them. In order to be able to cope with the telecenter as economic development centre the community should participate actively in terms of training, local product innovation and also get fully supports from external stakeholders.

Download Hit : 845

More Info | Full Paper


Exemplary Muslim PR Personalities

Mohd Hamdan Adnan

Volume : Edisi Khas (Konvokesyen ke-17 UMS) 2015

Publication Date : 2015-11-23

Keywords : Prophet Muhammad SAW, Abu Bakr RA, Umar RA, Uthman RA, Ali Ibn Talib RA, public relations, communication, IMPRC, engagement and consultation

Abstract : This article discusses the characteristics of five effective public relations practitioners and communicators personalities in the Muslim world. Five prominent Muslims were selected. It begins with Prophet Muhammad SAW who the International Muslim Public Relations Council (IMPRC) had selected as the founder of Muslim Public Relations (PR) practice and the best ever PR Practitioner. The prophet greatness in PR practice is seen both from Muslims and non-Muslims perspectives. The article discusses not only the words of Muhammad but also his deeds. His PR greatness is seen by his integrity and achievements that lead Michael Hart to choose him as the greatest person having walked this earth. Actually not only Hart had chosen him as the greatest other non-Muslims notables like Alphonse de Lamartine , William Montgomery Watt, Mohandas Karamchand Gandhi, Mohandas Karamchand Gandhi,Edward Gibbon, John William Draper and Washington Irving. Some important statements uttered by the Prophet were also discussed as to how it relate to good PR practice. It must be said that Prophet Muhammad SAW is the most quoted person in history. His words and actions have become the guiding lights of Muslims and Islamic nation across the ages. Almost all of his actions and the words he uttered was recorded and being used as a model to every Muslims. Thus, very rightly so he should be guiding light of every Muslim Public Relations professional and to IAMPRC. After him came his four closest companions who practiced excellent PR that lead to the rapid spread of Islam which in no small measures were due to their exemplary public relations characteristics and abilities. For example, all four companions were men of beautiful words as well as deed of which each have their own significant contributions to Islam rapid growth. However, each of these exemplary PR personalities has their own uniqueness that modern Muslim PR practitioners can learn from. The approach to this article has been narrative and anecdotal of which mostly are gathered from literature reviews

Download Hit : 978

More Info | Full Paper


Radio Malaysia Sabah dan Radio Brunei Darussalam: Satu Tinjauan Format Penerbitan dan Siaran

Mahat Jamal

Volume : Edisi Khas (Konvokesyen ke-17 UMS) 2015

Publication Date : 2015-11-23

Keywords : Radio Malaysia Sabah, Radio Brunei Darussalam, Wawasan 2020, Wawasan Brunei 2035, Rukun Negara, Melayu Islam Beraja

Abstract : Radio Malaysia Sabah dan Radio Brunei Darussalam merupakan stesen radio awam berperanan sebagai media komunikasi rasmi kerajaan. Dimensi tujahan utama kedua-dua stesen ini termasuklah mempromosi dan membuat liputan dasar, program dan aktiviti-aktiviti kerajaan khususnya dalam bidang sosioekonomi, budaya dan perpaduan selaras dengan aspirasi visi negara masingmasing. Makalah ini menyingkap kaedah format penerbitan dan siaran Radio Malaysia Sabah dan Radio Brunei Darussalam dalam mengartikulasikan strategi meuar-uar, mempromosi dan membuat liputan Wawasan 2020 untuk Sabah Malaysia dan Wawasan 2035 bagi Negara Brunei Darussalam. Lima saluran Radio Malaysia Sabah menggalas tanggungjawab sebagai pemangkin liputan Wawasan 2020 di mana Malaysia berhasrat muncul sebagai negara maju berpendapatan tinggi mengikut acuan sendiri menjelang tahun 2020. Negara Brunei Darussalam juga menggunakan lima saluran radio sebagai wadah liputan Wawasan Brunei 2035 berkonsepkan Melayu Islam Beraja (MIB) di mana menjelang tahun 2035 Negara Brunei Darussalam berhasrat dapat menghasilkan modal insan berpendidikan, berkemahiran tinggi, ekonomi yang dinamik dan berdaya tahan. Data diperlolehi melalui kajian perpustakaan, soroton literatur dan analisis kandungan jadual siaran kedua-dua stesen. Dapatan menunjukkan banyak persamaan rangkaian strategi ke atas format penerbitan dan siaran mesej pembangunan negara di samping beberapa perbezaan dari segi niche audiens yang menjadi faktor dominan saluran radio berdasarkan falsafah penyiaran negera masing-masing.

Download Hit : 2070

More Info | Full Paper